Cykl: Zabytek miesiąca
Listopad 2021
W ostatnim czasie Muzeum Ziemi Prudnickiej powiększyło swoje zbiory w Dziale Tradycji Tkackich o pięknie zdobiony album ornamentów autorstwa Friedricha Fischbacha (1839-1908), który był niemieckim desenatorem, ornamencistą, litografem i projektantem tekstyliów. Publikował ponadto artykuły o mitologii germańskiej, zajmował się liryką i pisaniem librett do oper opartych na motywach baśniowych.
W domu rodzinnym Fischbacha przewijali się malarze z düsseldorfskiej szkoły, matka była malarką, ojciec badaczem stron rodzinnych i mitów, wujek litografem i fotografem. Friedrich zdobywał wykształcenie od 1862 w Królewskiej Akademii Wzornictwa Przemysłowego w Berlinie, w której duży wpływ wywarli na nim Martin Gropius i Ludwig Lohde. W tym czasie zaczął zbierać ornamenty tekstylne. Po przenosinach do Wiednia wykonywał zawód dekoratora i projektanta w komercyjnych przedsiębiorstwach. Przygotowywał tam rysunki do kolekcji wzorów w Muzeum Austriackim. Został nauczycielem zdobnictwa w Królewskiej Akademii w Hanau w 1870, a od 1883 do 1888 był dyrektorem nowo zorganizowanej Przemysłowej Szkoły Sztuki w Sankt Gallen (Szwajcaria). W 1888 sprzedał kolekcję tkanin i haftów do tamtejszego Muzeum Włókiennictwa, a w 1909 Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku nabyło większą część jego kolekcji antycznych haftów i tkanin. W 1889 przeniósł się do Wiesbaden. Założył wiele stowarzyszeń na rzecz rozwoju sztuki przemysłowej i swoją pracą wywarł wielki wpływ na projektowanie tekstyliów w Niemczech, a wręcz doprowadził do wyzwolenie go spod dotychczasowych wpływów ornamentyki francuskiej.
Prace Friedricha Fischbacha stanowiły inspiracje dla wielu plastyków zajmujących się wzornictwem przemysłowym. Przykładem jest album znajdujący się w zbiorach Muzeum, z którego zachowały się 24 strony/12 kart. Każdą z nich opatrzono owalną pieczęcią prudnickiej fabryki S. Fränkla. Album zawiera szereg wierszy autorstwa Fischbacha zamieszczonych w środkowej części strony, które zostały przez autora obramowane wzorami o tematyce roślinnej i figuralnej. Na dowód tego, że projektanci z prudnickiej fabryki posiłkowali się albumem Fischbacha, przedstawiamy fragment wzoru serwety pochodzącej z 2. połowy XIX wieku (MP/TT/181) oraz stronice z omawianego albumu.
oprac. Ewa Giemza
Publikacja: Środa, 24 listopada 2021r. godz.:12:46.